Se Emne
Dare2think » All With In Earth... And A Bit Outside » WAUU
 Print Emne
Gaboon Viper - [Danish Read] [Dansk skal læses]
Dare2think
fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/p600x600/10533310_10204715755994643_6100021225796075585_o.jpg


Kære Hus Forbi,

Jeg skriver til jer fordi jeg leder efter en hjemløs mand, som jeg her til aften mødte i A-toget på min vej mod Farum. Grunden til jeg henvender mig til jer, ikke fordi jeg umiddelbart tror han solgte Hus Forbi, men fordi i har et større netværk af hjemløse end jeg har. Og jeg vil meget gerne fortælle om mit møde med denne mand så folk kan forstå, hvorfor jeg ønsker at finde ham.

Historien ender godt, så læs den hele vejen igennem.

Klokken er ved 22:40 og jeg står og venter på Nørreport St. Jeg er på vej hjem fra et besøg hos min storebror, og har som så mange andre mennesker musik i ørerne, hvilket der nu heller ikke skulle være noget galt med. Da toget endelig kommer leder jeg efter en plads, og går mod den ende, hvor jeg alligevel skal ud når jeg kommer frem til Farum St. Der er overraskende mange i toget og jeg giver min plads til et ældre par, så de ikke behøver sidde overfor/vedsiden af, en meget beruset og ret lugtende mand der sidder og blunder med en stor flaske whisky i hånden. Jeg ligger hurtigt mærke til, at manden mumler noget og til tider banker hånden hårdt ind i ruden, i starten forstår jeg intet og hører heller ingen ting, men da han pludselig læner sig frem med flasken overhovedet og er klar til at slå mig bliver jeg selvfølgelig forskrækket og tager høretelefonerne ud. Nu sidder han og råber at jeg er arrogant, til dette spørger jeg "hvorfor?", jeg er hverken særlig pænt klædt og jeg sidder med et smil på læben, intet der skulle indikere at jeg er arrogant. Pludselig råber han "det er da pisse arrogant du sidder med høretelefoner i ørerne, og at du ingengang gider snakke!" alt det her mens han stadig sidder med flasken over sit hoved og de andre folk i kupéen som næsten er fyldt kigger bange på ham og siger jeg skal flytte mig. Jeg fortæller ham, at han skal tage det roligt og han skal sætte flasken fra sig, jeg har jo taget dem ud af ørerne og jeg gider ikke snakke med en mand der truer mig. Manden falder hurtigt til ro og fortæller mig, at han har været i fremmedlegionen i 26 år som elite dykker og han oprindeligt kommer fra Sydafrika. Besynderligt tænker jeg da han snakker pæredansk og er af dansk udseende, men han fortæller så hans mor er dansk og hans far var hvid sydafrikaner under apartheid tiden. Jeg tænker stadig, at det er en røverhistorie, alt det der med fremmedlegionen kan da ikke passe, men jeg er med på den værste og spørger ind til det. Han fortæller mere om, og om hvordan det har gjort ham syg, og da jeg fortæller jeg måske gerne vil være soldat fraråder han mig på det. Nå men snakken går videre og jeg er nu helt overbevist om alt hvad han har fortalt faktisk er sandt. Han fortæller nu hans mor er meget syg og at han derfor er meget ked af det. "Hun dør snart har lægerne sagt" siger han videre, de er en søskende folk på seks og han er den ældste, derfor skal han gå forrest når kisten skal bæres ud fra kirken. Stemningen er nu ret trist, og han er tydeligt berørt. Da han har fortalt om sin mor, fortæller jeg at min mor døde da jeg var 12 år gammel og viser en tatovering jeg har, hvor det står, mens jeg kigger på ham. Pludselig vælter tårerne ud mens han siger "Alle mænd elsker deres mor, det er jo ens mor". Jeg kigger på ham og nikker, alt i mens de andre folk i kupéen efterhånden er blevet helt rolige, man kan se at de alle lytter til historierne nu. Da vi er færdige om, at snakke om vores mødre prøver jeg, at få stemningen i det gode hjørne igen, og jeg spørger ind til hans livret. Min kunne godt gå hen og være stegt flæsk med persillesovs og små kartofler fortæller jeg, hvortil han smiler og siger "det er også noget af det hyggeligste!", vi snakker længe om hyggelig mad og julemad.
Snakken har nu skiftet til maden man kan leve af, han fortæller der er mange tusser i Hareskoven, og de smager også godt stegte med kartofler, hvortil jeg griner, at nu hvor han har kartoflerne hvorfor spise tusser, men altså der er massere af proteiner i og de er lette at fange forklarer han. Alt det som han har lært i fremmedlegionen har gjort han syg fortæller han, han drikker får ikke at glemme de ting, selvom han godt ved det er forkert, men han fortæller han er syg og gerne vil have hjælp. For at skabe en bedre stemning spørger jeg ind til Sydafrika og fortæller jeg gerne vil der til, hertil fortæller han lystigt og jeg lytter glad og smilende. Vi er ved at være i Farum, det er der jeg skal af og jeg spørger ind til om han også skal af på et tog, men som han siger så er han en "hjemløs sprit-bums" og han skal bare være i toget til han bliver smidt ud. Inden jeg går beder han mig om og skrive noget ned, han staver "Gaboon viper" og fortæller det er en af de farligste slanger i Afrika, og at den kommer fra Congo, men den har spredt sig til det meste af Afrika. Før jeg går spørger jeg ham om han vil have min lighter, men nej han ryger ikke, til det svare jeg "det er jo ikke til at ryge. men til et bål når du skal stege dine tusser." Nu griner vi begge. Han siger, at der findes to Gaboon vipers i Danmark, den ene er Randers Regnskov og den anden sidder foran ham. Jeg får et billede af ham, så jeg kan prøve at finde ham, og efter det giver jeg ham hånden og siger farvel. Men det er ikke nok. Han siger 1000 tak for snakken og viser mig en måde at sige farvel på i Sydafrika, hvortil han siger at det betyder vi nu er venner for livet. Nu bliver jeg rørt, og fortæller ham at det hele nok skal gå.

Det var min historie om Gaboon Viper, en mand som jeg aldrig glemmer, men som jeg også vil finde! Jeg vil finde ham for at kunne inviterer ham på stegt flæsk og persillesovs med kartofler på en restaurant han snakkede om, eller for den sags skyld for at spise tusser med ham i Hareskoven. Vil i ikke være søde, at hjælpe mig! Del, kommenter, like eller et eller andet så jeg kan finde ham!

Hvis han ikke han er blevet smidt ud sidder han stadig med sin whisky i A-toget.

PS. Han mente selv flasken skulle med da han jo var en "hjemløs sprit-bums."

Jeg undskylder på forhånd, hvis der er eventuelle grammatiske eller ligende fejl, det er skrevet langt efter min sengetid

Fra facebook: LINK
Signature
Happy Thoughts from Dare2thinK
Share This Post:
Facebook Google Tweet This
 
Web
Dare2think
Fra Dare2think:
Alle har en historie og alt vi skal gøre er at give os selv tiden til at lytte!
Signature
Happy Thoughts from Dare2thinK
Share This Post:
Facebook Google Tweet This
 
Web

Share This Thread
Social Sharing: Facebook Google Tweet This
Facebook Like:


Hop til Forum: